Registreeri massaaž‎ile

Liitu Uudiskirjaga

Ärritunud soolestiku sündroom

Spastiline käärsool, seedeelundite töövõimetus, üliundlikkus, ja seedeelundite spastiline närvisüsteem on kõik pikaajalised (tihtipeale ka kroonilised) seedeelundite häired, mis tekitavad kõhuvalusid, puhitusi, irregulaarseid sisikonna harjumusi, vahelduvat kõhulahtisust ja kõhukinnisust. Kuigi tegemist on kroonilise murega kipuvad sümptomid aastate jooksul muutuma kasvades ja kahanedes vastavalt perioodile, toitumisele ning probleemiga tegelemisele.

Tagajärjed

Suuremal osal inimestel ei vii need probleemid väga tõsiste tagajärgedeni peale ebamugavustunde. Siiski võib sooletiku ärrituvus olla põhjustajaks pidevale valule, väsimusele ning teistele sümptomitele, mis on korduvad , kuid näivad olevat põhjuseta. Enamikel juhtudel paraneb inimeste konditsioon, kui nad suudavad oma harjumusi ja seedimist kontrollida. Vaid vähestel ärritunud soolestiku sündroomi all kannatajatel on tõsised tagajärjed tervises .

Ravi

Sellele sündroomile ei ole otsest ravi ja on suunatud pigem sümptomite leevendamisele.

  • Dieet – kohvi, piimatoodete ja magustajate vältimine
  • Lõdvestustehnikad
  • Medikamendid
  • Sport ja treenimine

Sümptomid ja märgid

Sümptomiteks nimetatakse siinkohal seda, mida patsient ise täheldab ja märke selleks, mida arst ise täheldab

Eraldatakse kolme tüüpi ärritunud soolestiku sündroomi

  • Kõhukinnisusega – patsient kogeb valu, ebamugavust, puhitusi, ebaregulaaset või hilinenud sisikonna liikumist, kõva/ tükkis väljaheide
  • Kõhulahtisusega – kõhuvalu, ebamugavustunne, suur vajadus käia tihti tualetis, tihe sisikonna liikuvus, vesine/ vedel väljaheide
  • Vahelduv kõhukinnisus ja -lahtisus

Sümptomid

  • Vahelduvad seedetöö harjumused – nii kinninus, lahtisus kui ka vahel mõlemad
  • Alakõhu valu ning krambid
  • Ka pärast tualetis käiku võib olla tunne, et seedeelundkond pole tühi
  • Gaasid
  • Äkiline vajadus minna tualetti, mis võib viia ka pidamatuseni, kui tulaetti pole käepärast
  • Paistetus/puhitused kõhus

Enamasti  halvenevad sümptomid pärast söömist  ning inimene võib niiöelda paiste minna, mis võib kesta 2-4 päeva ning sümptomid parenevad või kaovad täielikult.

Veel sümptomeid, mis võivad kaasneda selle sündroomiga

  • Krooksud
  • Tihe urineerimine
  • Halb hingeõhk
  • Peavalud
  • Liigesvalud
  • Lihasvalud
  • Iiveldus
  • Alaselja valu
  • Püsiv väsimus

Miks on oluline rääkida sellest probleemist oma arstile

Kuna tihtipeale kaasnevad need sümptomid ka teiste haigustega koos  – ka ärevus ning depressioon võivad selle probleemiga kaasneda kuna ebamugavus ja piinlikkus on vastava haigusega seotud

Riskid

Riski faktorid on midagi, mis suure tõenosusega võivad viia mõne haiguseni. Näiteks ülekaalulisus ja diabeedi vorm nr 2

Riskialtidwww.ibsregister.com

  • Noored täiskasvanud – 50% on nooremad kui 25 aastat
  • Sugu – naistel on Ärritunud soolte sündroomi 2 korda enam kui meestel
  • Perekond – neil, kel on lähisugulasi selle probleemiga on suurem soodumus see ka endale saada

Põhjustajad

Eksperdid ei ole täiesti kindlad, mis seda probleemi tekitavad, kuid järgnevad faktorid on suure täenäosusega sellega seotud

  • Toitumisharjumused
  • Keskkond
  • Geneetilised faktorid
  • Kesknärvisüsteem ei kontrolli meie seedesüsteemi korralikult
  • Seedeorganid on ülitundlikud valu osas
  • Tundlikkus põletike suhtes on ebatavaline
  • Lihaste töö seedetraktis on ebanormaalne
  • Immuunsüsteemis on midagi viga

Mentaalne ja emotsionaalne seisund

On mitmeid tõendeid, et psühholoogilised ja emotsionaalsedm faktorid mängivad siinkohal suurt rolli. See ei tähenda, et konditsioon on niiöelda „peas kinni „, vaid et see muudab indiviidi mentaalset seisundit. Depressioon, stress või ärevus võivad tekitada sümptomide ägenemist.

Diagnoos

Selle sündroomi jaoks ei ole täpset tehnikat või laboratoorset testi. Siinkohal välistatakse erinevaid konditsioone, mis tekitavad selle laadseid sümptomei nagu laktoosi talumatus, peensoole bakteriaalne vohamine, kõhuõõne haigused.

Ravivõimalusedtoitumistarkus.ee

  • Väldi sorbitooli ehk glükoosalkoholi kui sul on kõhulahtisus. Seda leidub mõningates närimiskummides, dieet toitudes ja suhkrubvabas magusas
  • Söö enam kaeratooteid, kui sul on gaasid või puhitused
  • Kindlasti söö kolm korda päevas, ära jäta toidukordi vahele
  • Vii oma alkoholitarbimine miinimumi või jäta see üldse ära
  • Vii oma kihisevate jookide tarbimine miinimumi
  • Limiteeri värskete puuviljade söömist – siinkohal oleks hea küsida nõu mõnelt eksperdilt
  • Limiteeri tee ja kohvi joomist kolme tassini päevas
  • Ole kindel, et su vedeliku tarbimine on piisav. Mis tähendab enamasti 8 tassi vedelikku (soovitatavalt vett) võib varieeruda vastavalt kaalule, soole ja toidule
  • Toidukorrad peaksid olema enamvähem samadel aegadel iga päev
  • Mõningad inimesed peaksid vältima või limiteerima on tärklise tarbimist, mida leidub enamasti töödeldud või valmistoitudes ka mõningates kaunviljades. See tärklis ei lahustu seedesüsteemis.
  • Söö aeglaselt!

Trenn – mõningad patsiendid leiavad, et treening aitab vähendada sümptomeid. Kui see on nii, tuleks teha trenni vähemalt 30 minutit järjest 5 päeva nädalas

Probiootikumid – kui  mõningaid inimesi see aitab siis teisi mitte.  Kannatust peaks varuma, sest probiootikumid võtavad toimimiseks aega 4 nädalat. Kindlasti tuleks konsulteerida arstiga enne probiootikumide võtma hakkamist kuna toimeaineid on neil üsna palju erinevaid – mõningad panevad näiteks ka baktereid kõhus vohama

Stress ja ärevus – siinkohal on palju aidanud lõdvestustehnikad nagu hingamine ja meditatsioon; Tai Chi või jooga; regulaarne füüsiline tegevus; ka nõustamine

http://www.medicalnewstoday.com/articles/37063.php

Kuigi tundub, et see probleem on ehk üsna paljudel ja tegelikult ei põhjusta muud kui ajutist ebamugavustunnet, tuleks siiski oma toitumisharjumusi ning liikumist jälgida, et endal olemist kergemaks teha. Kellelegi ei meeldi olla pidevalt väsinud, omada halba näonahka ning kergelt ärrituda. Kuigi tegemist pole eluohtliku konditsiooniga võib see viia siiski üsna tõsiste tagajärgedeni ja päris kindlasti segab see igapäevaelu.

Niiet jooge vett, sööge teadlikult ja võimalusel enda valmistatud sooja toitu, liikuge päeva jooksul piisavalt ning te näete kuidas meeleolu paraneb ja erinevad situatsioonid ei ärrita teid enam nii palju.

Kerget seedimist!

Kelli Koppelmann
Eviva OÜ