D-vitamiini vaegus ja üledoos

Kui meie kehas ei ole piisavalt D-vitamiini võib see meid mõjutada üsna mitmeti, näiteks võivad muutuda meie luud ja hambad hapramaks. Raskematel juhtudel võib D-vitamiini puudus lastel tekitada rahhiiti ning täiskasvanutel soodustada osteoporoosi teket. Samuti on D-vitamiinil roll ja kuidas see mõjutab südame haigusi ning vähki uuringute all.

Kuigi tihti on täiskasvanu d vitamiini kogus, mis tuleb toidus vähene, teeb päikese käes viibimine puuduva tasa. Enamasti ei ole D-vitamiini vähesus suur probleem, kuid arvestades meie Eesti kliimat ning vähest soojust ja päikeseaega, mida nautida, ei saa me ikkagi piisavalt kätte. Tulemuseks on väsimus, halvemal juhul luude hapramaks muutumine – seda siiski, kui D-vitamiini pole kaua aega saadud ning ka vanus on siin faktoriks.

Päevane kogusimages

Soovitatav päevane kogus on täiskasvanutele on 600 IU-d ehk 7,5 – 10 ug. Üle 70 aastastele tähendab see aga 800 IU-d. Et sellist kogust kätte saada peaks toituma üsna mitmekesiselt näiteks tuleks valida toiduaineid nagu piim, jogurt, rasvane kala nagu lõhe, tuunikala, forell ja lest. Samas ei tasu ka üle pingutada, kuna see võib viia mõningate teiste tervise riketeni, nagu lööve nahal.

Beebid ja D-vitamiin

Eestis on imikule D-vitamiini andmine kohustuslik ning koguseid määrab samuti arst. Milleks tal seda aga vaja on ?

Beebil on vaja D-vitamiini, et organism suudaks imendada kaltsiumi ja fosforit, mis aitavad tugevdada luid. Kuna otsese päikese kätte ei tohiks last enne 6 kuuseks saamist väga jätta on ka vajalik D-vitamiin pudelist.

http://mayocl.in/1JFvGQL

D-vitamiini on vaja

  • See soodustab kaltsiumi imendumist seedetraktist ja fosfori assimilatsiooni, mis on vajalik luude ja hammaste moodustumiseks.
  • Lastele normaalseks kasvuks, sest selleta luud ja hambad ei lubjastu õigesti
  • Kuna see aitab kaasa nende ensüümide sünteesile limaskestas, mis tegelevad olemasoleva kaltsiumi aktiivse transpordiga
  • Normaalse südametegevuse ja verehüübimise saavutamiseks
  • Stabiilse närvisüsteemi ja vererõhu säilitamiseks

http://www.toitumine.ee/d-vitamiin/

Üledoos

images (1)

On väga vastakad arvamused ning kui ühed loevad D-vitamiini üheks kõige „mürgisemaks“ vitamiiniks  ja väidavad, et tema kahjulik toime avaldub juba kümnekordsel soovitatava koguse ületamisel, siis teised väidavad vastu, et D-vitamiini on võimatu üle manustada ning see ei tee midagi.

Üleüldiselt saaks see aga ainult kui võtate liialt toidulisandeid, tava toiduga on see praktiliselt võimatu. Minul isiklikult lõi see väga koleda ja põletikulise lööbe nahale. Kuna muid toitumisharjumusi ei muutnud oli see ainus seletus muutusele.

Soovitan rääkida oma arstiga, kuid üleüldiselt tuleks D-vitamiini siiski meie kliimas juurde võtta. Selleks, et püsida energiline ja et meie organism püsiks terve ning tugev.

Piisavalt vitamiine teile!

Kelli Palmiste
Eviva OÜ