Registreeri massaaž‎ile

Liitu Uudiskirjaga

Energiajookide mõju meie organismile

Esiteks kirjutan kohe, et energiajook ei ole spordijook! Kõige hullem nende jookide juures on aga see, et noored neid tarbivad, kui tegelikult ei tohiks 40 kg ja sellest alla kaaluvad inimesed neid üldse juua! Kuni 50 kg kaalujatel on piiriks 330 ml, 60 + kilo kaalujatel 1,5 x 500 ml ja 70kg +  on piiriks 2x 500 ml. Mis on siis loetud ohutuks koguseks ööpäevas (koguste ja kilode vastavused lehelt http://www.tunnetoitu.ee/energiajoogid/ ) . Siiski ei ole see lõplik soovitus, pigem neid kavalaid jooke üldse vältida, kuna nii mõnigi uuring väidab, et üks pudel seda magusat “ergutavaid” aineid täis vedelikku püsib organismis pea kuu aega…

Mida nimetatakse energiajoogiks?

Energiajookideks nimetatakse jooke, mis sialdavad koffeiini, tauriini, vitamiine, taimseid ekstrakte, palju suhkrut ning magustajaid ja mida reklaamitakse lisaks energia tõstjatele ka kui kaalulangetajatena ning keskendumise ja spordivõimete tõstjatena. ( http://1.usa.gov/Pog5yZ)

Mis on spordijoogi ja energiajoogi vahe?g4_est-e1376553475151

Kui spordijook sisaldab süsivesikuid ja elektrolüüte, et aidata energiat taastada ning sportimisel kulutatud/kaotatud mineraale tagasi saada. Siis energiajook sisaldab ka kofeiini, mis on teada tuntud vererõhu tõstja ning ka niiöelda vee väljutaja. ( http://www.narko.ee/energiajoogid/ )Selleks, et aga sporti teha vajab meie keha vett nagu olen mina ja kõik teised miljoneid kordi korrutanud 😉

Energiajoogi mõju organismile27_content

Põhiline millele reklaamides mängitakse on joogi nimi – see annab energiat ja aitab sul väsimusest võitu saada. Mida ta aga tegelikult teeb on organismi enda energiavarude ära kulutamine, mis viib pahatihti veel suurema väsimuseni ja tekitab organismis segadust. Tean nii mõndagi juhtumit, kus energiajoogi tarvitamine on viinud unehäirete, südamerütmihäirete ja tujutsemisteni. Veel ei soovitata seda ka diabeeti põdevatele inimestele (on isegi tõestatud et oht haigestuda II tüübi diabeeti on siis  suurem) ja neile kes tarvitavad ravimeid.

Energiajoogi peamised koostisosad

Kofeiini leidub umbes 60 taimes. Kofeiini sünonüümid on guaraanas leiduv guaraniin, tees sisalduv teiin ja Yerba Mate puu lehtedes olev mateiin. Erinevalt kohvist, mida reeglina juuakse aeglaselt ja söögikorra lõpus või koos hommikusöögiga, juuakse energiajooki toidust eraldi ja suhteliselt kiiresti. See soodustab kofeiini kiiret imendumist organismi.

Kofeiin tõstab vererõhku, parandab aju ja lihaste varustamist hapniku ning toitainetega, suurendab südamelöökide arvu ja südame töö efektiivsust. Kofeiin toimib ka diureetikuna ehk vee väljutajana. Tänu nendele omadustele peletab kofeiin ajutiselt väsimuse ja suurendab nii vaimse kui ka füüsilise töö võimet.

Mõju rasedatele: lapseootel naised peaksid kofeiini tarvitama väga ettevaatlikult, sest selle liigtarvitamist seostatakse raseduse katkemisega. Äärmuslikel juhtudel võib kofeiini liigtarvitamine olla surmav, seda seostatakse kofeiini mõjuga südame-veresoonkonnale.

Teiiniks kutsutakse kofeiini, mis on tee sees. Teiin pärineb teepõõsa lehtedest, kofeiin aga kohvipuust. Mõlema aine keemiline ülesehitus on sama. Võrreldes muude kofeiini sisaldavate jookidega sisaldab tee kofeiini/teiini tunduvalt vähem, seepärast ei ole tema mõju nii ergutav. Üks tass musta teed sisaldab umbes 40 mg, rohelist teed umbes 20 mg ja valget teed umbes 15 mg kofeiini (tass kohvi sisaldab umbes 80 mg kofeiini).

Tauriin on orgaaniline hape, mida leidub sapi koostises ja väiksemates kogustes ka loomade teistes kudedes. Inimeste seas on levinud arvamus, et tauriin vähendab ärevust ja tõstab meeleolu. Usaldusväärsed katsed inimestega siiani siiski puuduvad. Tarvitades 500 ml energiajooki, saab meie organism 1000–2000 mg tauriini, mida on kuni viis korda rohkem päeva jooksul tavatoidust saadavast tauriini kogusest. Olemasolevad uuringud seostavad suurtes kogustes tauriini tarvitamist suurenenud aktiivsuse ja liikumishäiretega. Viimane on tingitud tauriini mõjust kesknärvisüsteemile.

Guaraana on Amazonase jõgikonnas kasvava ronipuu seemnetes sisalduv stimuleeriva toimega aine. Seemnetes sisalduv guaraniin on kofeiini sünonüüm, kuid ostjate teadmatust ära kasutades reklaamitakse guaraanat tihti kui unikaalset stimulaatorit. Võrreldes kohviubadega sisaldavad guaraana seemned ligi kolm korda rohkem guaraniini. Guaraana tarvitamisel kiireneb ainevahetus, paraneb mälu ja meeleolu. Inimesed arvavad tihti ekslikult, et guaraanal on vähem kahjulikke kõrvalmõjusid kui kofeiinil, seepärast kasutatakse seda ka laialdaselt energiajookides.

Inimese maks toodab glükoosist glükuronolaktooni, mis on peaaegu kõigi sidekudede struktuurikomponent. Seda leidub ka mõnes taimes. Kliiniliselt on tõestatud, et glükuronolaktoon vähendab unisust, tõstab vaimset võimekust ja reaktsioonikiirust. http://www.narko.ee/energiajoogid/

Niiet, enne kui haarate energiajoogi järele katsetage vee joomist, korralikult söömist, 10 minutilist jalutuskäiku või tukastust. Energia pudelis tundub ehk küll võlueliksiirina ja kerge lahendusena aga tegelikult see teid ei aita vaid hoopis kahjustab ning tekitab veelgi enam väsimust juurde.

Püsige energiarikkad!

Kelli Koppelmann
Eviva OÜ