Ilma suhkru ja alkoholita kuu aega

Me elame maailmas, kus suhkur on lisatud pea kõikjale, mida me sööme. Samuti on alkoholi tarbimine üsna tavaline ja võib ehk isegi öelda, et tervitatav. Mis juhtub aga siis, kui paluda ühel indiviidil loobuda nii suhkrust kui alkoholist ütleme kuuks ajaks ?

Selline test viidi läbi, et jälgida, kuidas mõjutab selline muutus meid kuu aja vältel füüsiliselt ja mentaalselt. Et neid mõõtmisi kvalifitseerida, külastas selles artiklis kajastatu kohalikku spordiarsti enne ja pärast oma eksperimenti, et saada teada erinevaid näite oma üleüldise heaolu kohta,mis sisaldas kaalu, vererõhku, kolesterooli ja veresuhkru taset.

Mis on kõige raskem?

Mida see noormees ei osanud aga oodata oli, kuivõrd raske kogu see muutus tema jaoks on ja kui palju otsustavust see nõuab.

Mis peamiselt muutus kogu selle noormehe füüsilise heaolu juures olid tema isud. See algas suuresti kui mistahes võõrutusnähtudega, rõhutades pidevat nälga, mis aeglaselt viis selle iha kustumiseni, mis tal oli  suhkruste toitude järgi.

Võimete piirid?

Tema võime jõuda nii kaugele näitab et pole olemas muutust mida me ei saavuta, vaja on tahtejõudu, et murda oma vanad tavad. Kuigi nii mõnigi muutus tundub võimatu, siis järjepidevus avab uued uksed ning kaotab ka suuremad isud – isiklikust plaanist võin niipalju ütelda, et olen samuti vähendanud nisujahu, sukru ja piimatoodete tarbimist, nüüd ei maitse mulle enam suurem osa shokolaadidest ega saiakestest, rääkimata kohupiimadest ja igasugustest limonaadidest ning maitsestatud veedest, sest tihtipeale ei ole need naturaalse maitsega ja/või on liiga tummised, magusad ning lausa niiöelda keemia maitsega.

Mis juhtub meie kehaga, kui me tarbime  valget lisatud suhkrut?coverphoto

Kõige raskem sellise testi juures nagu ka meie katsealune Sacha koges oli see, et lisatud suhkur on igal pool meie ümber. Nii valmistoitudes, jookides, kui ka maitseainetes ! kõikjal tundub olevat maitset parandatud just suhkruga ja tihtipeale on seda lisatud väga palju. Ja paljudes lastele ostetavates hommikusöögihelvestes on suhkrut üleliia palju, mis viib ka lapse valikulise kuulmise, väsimushoogude ning tähelepanu häirete juurde..

Kõige lihtsam viis hoiduda lisatud suhkrutest?

Tee ise süüa, ka kastmeid ja miks ka mitte pitsat, siis tead a täpselt, mis sinna sisse läheb ja sinu tervis ütleb sulle aitäh. Nii mõnegi kastme või supipõhja – ka puljongi – saab teha valmis suuremas koguses ja panna sügavkülma, kust seda hiljem hea võtta on.

Kuidas on lood puuviljasuhkruga?

Selles konkreetses testis ei läinud Sacha nii kaugele, et oleks loobunud ka puuviljadest nagu nii mõnigi enda peal katsetaja on teinud, kuna ka puuviljades on suur kogus suhkrut. Tuleb aga tähele panna, et kuigi suhkru kogus ühes õunas võib olla üsna suur, siis erinevalt rafineeritud suhkrust on puuviljades ka vajalikud kiudained, mis aitavad sellest suhkruampsust saadu korralikult ära seedida. See aga tähendab, et kehale olev mõju ei ole sellel suhkrul sama, mis on jookides ja toitudes oleval rafineeritud suhkrul.

Ma ei ole küllalt adekvaatset aritklit leidnud selle kohta, et kuigi praeguse aja puuviljad ja juurviljad on magusamad kui vanasti – see on fakt – siis millist mõju see meile tähendab?  Kindel on see, et sama koguse toiduainete kätte saamiseks sööme me rohkem, kuna paljud puu- ja köögiviljad ei anna lihtsalt enam piisavat kogus toiduaineid kui varem. Seda annab aga vältida vanaema aiasaadusi tarbides ning ise omale maitseaineid kasvatades ning erinevaid saadusi purki/sügavkülma ja sealt toidulauale tuues. Ka on hea asendada tava suhkur näiteks kookospalmi suhkruga – tervislikum ja ei ladestu nii nagu tema rafineeritud valge vend.

Sacha eksperimendist videoScreen-Shot-2015-02-03-at-13.30.15

Sellest mismoodi Sacha vastu pidas, millised olid tema raskused ja kuidas ta ennast hiljem tundis saate lähemalt vaadata sellest videost siit: http://bit.ly/1ShJg41  Tegemist on küll meie jaoks võõra keelega, kuid kellel on piisavalt hea inglise keel saab ilusti kõigest aru ning numbrid alguses ja pärast räägivad kolesterooli, kaalu ja vererõhu osas enda eest.

Ma ei kutsu sugugi üles täieliukult kõigest loobuma, kuid mõtlema ja kaaluma küll enam, sest see mida me sööme määrab üsna suures osas meie igapäeva.

Vähem suhkruid ja selgemat meelt!

Kelli Koppelmann
Eviva OÜ