Registreeri massaaž‎ile

Liitu Uudiskirjaga

Jalgade tursed

Kuuma ilmaga kipume paiste minema ja tundub, et eriti suurt koormust saavad jalad, kuna nemad peavad kogu meie keha kaasa vedama. Ja kuna meie keha vereringlus toimub läbi südame – mööda artereid kogu kehasse ning mööda veene südamesse tagasi, pole ka midagi imestada, kui ka kergemate takistuste puhul on jalad esimesed, mis turse lähevad, sest kõige pikem tee verel südamesse tagasi ongi jalgu pidi.

Paistetuse põhjuseks võib olla liiga palju naatriumi(soola) toidus. Kuigi keha vajab naatriumi, säilitab keha siis, kui teda on liiga palju, vedelikku ja naatrium tekitab janu, et end lahjendada.

Kuidas kuumus jalgu mõjutab?

Kuna Eesti suvi on enamasti 20-25 kraadi ringis, tavaliselt sekka vaid mõni päev kõrgemaid kraade, ei ole ka midagi imestada kui kuumemate ilmadega tekivad tursed. See on tihtipeale tingitud faktist, et me ei manusta piisavalt vedelikku. Mis tähendab suuremat koormust südamele ning see omakorda turseid jalgades.

Lisaks peavad enamus meist ikkagi tööd tegema, ja nagu olen mitmeid kordi korrutanud, on istumine suureks probleemide allikaks. Istudes on takistatud jalgades nii lihaste kui ka verepumba töö, mis suurendabki paistetuse teket.

Kas peale südame mõjutavad ka teised organid turseid?

Jah. Perearst Eero Merilind tuletab meile meelde, et jalgade tursel võib peale suvekuumuse veel mitmeid põhjuseid olla: “Näiteks südamepuudulikkus, neerude tegevuse häired, maksapuudulikkus, veeniprobleemid jne. Põhimõte on alati selles, et vedelik koguneb jalgadesse – kas pumpab süda liiga aeglaselt või viiakse neerude kaudu vähem vedelikku välja, kui peaks, või on magistraalsooned takistatud ja vere liikumine häiritud.” (http://bit.ly/1t7DZQv) Ka võib põhjuseks olla kilpnääre, maks ja ka erinevad infektsioonid.

Sellisel juhul tuleks kindlasti pöörduda arsti poole.

Rasedus ja jalgade paistetuskim-kardashian-swollen-feet-lead

Fertilitase ämmaemand Ira Sasko:
Paistetus raseduse lõpus on kohati normaalne: siis kui vähene jalgade paistetus esineb õhtul ja hommikul enam ei häiri, kätel on raskustunne pigem hommikul ja päeval kaob. Esimene asi — on vaja mõõta vedeliku tarbimist ja välja tulemist, alati peab uriini olema natuke rohkem kui on vedelikku tarbitud päeva jooksul. Vedelikutarbimist ei pea piirama, aga on oluline teatud aja tagant puhata, jalad kahe padja kõrgusel. Näiteks kolm tundi olete jalul, 30 min pikutate pluss valgu rikas dieet. Jälgige, et kehakaalu tõus ei oleks rohkem kui 300 grammi nädalas.

Lisan ka omalt pool, et kui paistetus tekib järsku ja paiste lähevad nii jalad kui ka nägu, tuleks koheselt pöörduda arsti poole, kuna see tähendab enamasti kõrgenenud vererõhku.

Mõned lihtsad abinõud, et vähendada paistetust:

  • Vähendage naatriumi tarbimist. Soovitav maksimum on üks teelusikatäis soola päevas.
  • Tõstke jalad ülespoole südant 10-15 minutiks 2-3 korda päevas.
  • Kaal kontrolli alla. Liigsed kilod aitavad sageli kaasa jalgade paistetusele, kuna nad aeglustavad vereringet ja panevad rõhu veenidele.
  • Võimelge. Võimlemine parandab vereringet jalgades, tugevdab lihaseid, et toetada veene ja aitab kaalust maha võtta.
  • Jooge rohkesti vett – miinimum 8 tassi päevas. Keha hakkab vedelikku säilitama, kui ta muutub dehüdreerituks, st. kui temas on vähe vett.

(http://bit.ly/122Qkdz)932274_walking_in_the_beach

Niiet mereranda jalutama, õhtuti jaheda vee vanne, jalad seinale, vastavad jalanõud ja piisavalt vedelikku peaksid kergemad paistetusvaevused kontrolli alla saama.

Mõnusat suve jätku!

Kelli Palmiste
Eviva OÜ