Kas kuuma või külma?

Mis on parem haige koha ravimiseks? Kas kuum või külm kompress, see küsimus on vaevanud meist pea kõiki, enamasti paneme pärast traumat ikka külma peale ja kui lihas on pikalt valutanud saab abi pipraplaastrist. Mida soovitavad aga eksperdid?

Probleem                                                                                           Lahendus

Kulunud lõhred meie liigestes (põlved, õlad, küünarnukk, sõrmed jne) Artriit Niiske kuumus leevendab krooniliselt jäiku liigeseid ja lõdvestab lihaseid
Krooniline, põletikuline artriit (suur varvas, kand, põlv, ranne, sõrm, küünarnukk jne) Podagra välja löömine Jää rahustab ägedat haiguse purset ning alandab valu

 

Valu, mis tuleneb närvidest või veresoontest, mis asuvad peas või kaelalihastes Peavalu Jää leevendab tukslevat valu

Niiske kuumus lõdvestab valulikke kaelaspasme

Sidemete venitus või rebestus liigestes nagu põlv, pahkluu, jalg, küünarnukk jne Kerge deformatsioon sidemetes

Nihestus, nikastus

Jää leevendab valu

Soe leevendab pärast põletiku kadumist jäikust

Akuutne ehk äge ärritus pärast aktiivsust kõõlustes, mis kinnituvad liigestele nagu õlg, küünarnukk, põlv, ranne, kand jne Tendiniit  – kõõluse ja kõõlustupe põletik Jää alandab valu ja põletikku
Krooniline ärritus ja jäikus kõõlustes, mis on liigestega ühendatud Tendinoos Soe leevendab pärast põletiku alanemist jäikust

 

  • Miks jääd tuleks peale panna ainult vähem kui 6 nädalat vanadele vigastustele ?Ragnar-Do-You-Ice-or-Heat-TRH-628x290

Jää aitab alandada valu. Peab aga meeles pidama, et jääd ei tasu kasutada pidevalt, kuna on leitud, et põletiku alandajana ei ole temast eriti nihestuste juures abi – olenevalt probleemist muidugi, tasub arstiga konsulteerida

  • Miks sooja artriidile ja mõningatele vigastustele mis on rokem kui 6 nädalat vanad?

Soe suurendab verevoolu, mis aitab lõdvestada jäiku lihaseid ning leevendab valu liigestes

 

NB! Ära kasuta soojaravi akuutsete vigastuste puhul – see suurendab põletikku ja võib viivitada paranemist.

 Peamine mida siis meeles pidada: tüüpilistele põletikele, nagu krooniline artriit, on parim leevendaja jää. See aitab ka vigastuste puhul, mis on just juhtunud, kuna aitab alandada valu. Kui te panete jääd peale pärast kergemat õnnetust, tuleks kindlasti lasta haigel kohal iga 15-20 minuti takka puhata ning üle 6 tunni pole väga mõtet sellisel juhul jääd kasutada. Kerge puhkus ja mida kiiremini saate liigutama hakata seda parem – teadlikult muidugi, mitte läbi valu pressides.

Soe on aga parem pikaajaliste krooniliste valude korral nagu liigesartriit. Kuna soe aitab vähendada jäikust liigesteswheatybags-original-super-large-microwave-heat-pack-wheat-bag-4 ja lihastes. Samuti võib sooja kasutada, kui teil on olnud vigastust, olete sellest taastunud nii et põletik on alanenud, kuid jäikus on alles.

Niiet kui teil on peavalu võib pikali olemine, külm kompress laubal, ainuke viis kuidas valu alandada; kui aga vanaema selg valutab oleks mõtekam katsetada soojaga. Miks on nii, et mõlemad nii kuum kui külm leevendavad valu, kuid ainult teatud situatsioonides võib ühte või teist kasutada ?

Tihtipeale on parim leevendus valule, kerge puhkus ning siis jälle liigutama hakkamine, sest akiitvsus on parim ravi üldse.
http://bit.ly/1LO5MQo

Püsige terved
Kelli Koppelmann
Eviva OÜ