Kui üks käsi või jalg on suurem või tugevam, kui teine

Mida teha kui näiteks ühe käe biitseps on suurem kui teise käe oma. Ma ei ole ise treener, kuid selle probleemiga puutun kokku üsna palju. Mida teha, et saada oma pooled võrdseks ? Uurisin internetist ( http://bit.ly/1ksEPB9 ) ja paari teadjama treeneri ning harrastaja käest, milline võiks olla lahendus.  Nende arvamuste põhjal, jõudsin üsna ühese vastuseni ning tõlgin artikli http://bit.ly/1gy57x8  kus kõik peamised punktid on ära toodud.

On see tavaline probleem või olen ma erand?

See, et üks kehapool on tugevam või suurem on tegelikult üsna tavaline probleem. Enamasti on sellisel juhl tegemist kas käe või jalaga, kuid tegemist võib olla ükskõik millise lihasgrupiga. Näiteks kui olete jõusaalis ja tõstate raskusi võib see olla üsna tavaline, et üks õla ja rinnaosa on suurem kui teine ning seetõttu liigutab ka tugevam pool raskust natukene kiiremini kui teine.

Põhjus võib peituda mitmes erinevas aspektis, mis ilmnevad trennis, jõusaalis või ka igapäevaelus. Mida aga teha? Järgnevalt 4 peamist soovitust, mis on tähele pandud, et on inimesi selle probleemiga aidanud.

  • Muuda oma trenn hantlitega/ühepoolselt tehtavateks harjutusteks

Kui üks pool on tugevam, kui teine siis võtab enamasti just see pool endale suurema koormuse, kui te treenite neid koos. Näiteks kangiga harjutusi biitsepsile tehes – kui parem biitseps on tugevam kui teine teeb ka see lihas enam tööd kui nõrgem. Seda ei pane arvatavasti tähelegi, kuna see on kehale omane liigutus.

Et sellest aga ümber saada tuleks muuta harjutused, mida teevad kaks kätt koos eraldi harjutusteks – kus üks käsi teeb harjutust ennem kui teine.  Ehk käte puhul muuta kangiga harjutused hantlitega harjutuste vastu ning jalgade puhul muuta kükid ja jalapress ühe jala pressi ning ühepoolse küki kasuks. See tagab, et tugevam pool ei varasta nõrgemalt tööd.

  • Alati alusta nõrgemast poolestsingle-arm-training-the-ab-solution-youve-never-thought-of_a

Sellel, et üks pool on tugevam, kui teine on hea põhjus – ilma märkamata annad sa tugevamale poolele enam tähelepanu. See on pool, mida kasutad igapäevaselt enam – kui on vaja tõsta, kanda, avada, sulgeda vms. Treeningu ajal on see pool tihtipeale pool, millega sulle meeldib alustada (rääkides jällegi jõusaalist).

Siinjuures on probleem, et oled kõige tugevam ja värskem, kumba poolt sa ka ennem ei kasutaks ning kergelt väsinum teise poolega. Just selle pärast peaksid alustama poolega, mis on nõrgem. Sest just see pool on see, mis vajab eri tähelepanu.

  • Lase oma nõrgemal poolel dikteerida, mida tugevam pool teeb

Kui järgida ülal olevaid kahte punkti, märkad kindlasti, et sinu tugevam pool on IKKAGI tugevam. See tähendab, et kui sa tõstad 15 kilost hantlit nõrgemal poolel 12 korda siis tugevamal poolel tõstad sama hantlit 15 korda. Kui lubad sellel jatkuda ei jõua nõrgem pool iial tugevamale poolele järele.

Mida sa peaksid tegema on lasta nõrgemal poolel ette ütelda, mida sa lubad tugevamal poolel teha. Ehk kui teed 12 nõrgema poolega teed ka 12 tugevama poolega, isegi kui suudaksid teha rohkem.

Nii tehes annab nõrgemale poolele võimaluse järgi jõuda tugevamale poolele, mis tähendab, et tulemuse saavutades saad neid ühtlaselt edasi treenida.

  • Lahenda peidus olev probleem

Enamasti lasevad eelenevalt mainitud meetodid probleemil laheneda. Aga on veel teisigi probleeme, mis takistavad düsbalansil muutumast. Näiteks on üks kehapool enam pinges kui teine – sellisel juhul tuleks üle vaadata oma soojendus ja treenimisviisid. Jägige oma igapäevaelu – sundasendid on tihti kurjajuur. Fakt on see, et meie keha tänab meid, kui lihased on balansis lubades olla tervema, vältida vigastusi ning jõuda rohkem. Rääkimata rühiprobleemidest, mida sirgemalt olles väldime.

Teadlikku trenni ja balansis lihaseid!

Kelli Palmiste
Eviva OÜ