Kuidas koolikotti valida ja kanda

Koolini on jäänud vähem kui kuu ja kindlasti olete te juba oma lapse koolikoti peale mõtelnud. Juhul kui see on veel ostmata , vaadake enne üle, mida te ostate, sest koolikotist sõltub teie lapse tervis ning enesetunne. Lühidalt kirjutan sellest, millised kotid on kõige ohutumad lapse tervisele ning kuidas kotti kanda, et ei tekiks lihas ja peavalusid. Enamus asjadega olete te ka kindlasti tuttavad, kuid arvan, et ei tee paha need üle korrata =)

 Mida vanem laps, seda raskem on koolikott, muidugi on praegusel ajal ka esimese klassi jütside töövihikud suured, mis tähendab sama suurt kotti kui laps ise. Vanematel lastel suureneb aga koti kaal märkimisväärselt – raamatud, spordivarustus, mobiil, arvuti.. Vajalikud asjad, aga kogukaalult lihasvalu.

Kas raske seljakott tekitab rühihäireid – skolioosi?2004040301120301

 Skolioos ei ole tingitud seljakoti raskusest, kuid rasked ning suured seljakotid võivad tekitada selja, õla ning kaelavalusid – rühile laastavalt mõjuvad  üleõlakotid. Lähemalt üleõlakoti kandmise tagajärgedest leiad siit: http://goo.gl/i5ssCQ  . Siiski olenevalt sellest, kuidas 35 kilone laps kannab 15 kilost kotti, oleneb tema stabiilsus ja tasakaal – risk päeva jooksul kukkuda ja ennast vigastada on selle võrra suurem, mida raskem ja ebakvaliteetsem on kott. Samuti pitsub raske koti puhul õlanärv kinni ning pea ja kätevalud ei ole sugugi uskumatu tagajärg.

Millist kotti valida:

  • Väldi üleõla kotte, vali seljakott.
  • Mida paksemad on seljakoti rihmad, seda parem. Sellisel juhul ei sooni rihmad nii tugevalt õlgadesse.
  • Praegusel ajal on tugevdatud seljaosaga kotte ning samas on seljaosa lisaks hingavast materjalist. Tugi toetab ning materjali hingamine vähendab higistamist – sellega väheneb ka külmetamise oht.
  • Valige kott,millel on lisarihm rinna piirkonnas toestuseks.

Kuidas kotti kanda:

kodutee-kool-koolikott-koolitee-laps-ranits-66220434

  • Kasuta mõlemat seljakotirihma.
  • Lase lapsel valida, kuidas on kott kõige mugavamalt seljas, kuid vaata üle, et kott asuks keha ligidal – kui koti alumine osa käib vastu tuharaid, on tülikam käia ning koti kandmine on nii raskem, tekitades väsimust ning lihasvalusid.
  • Kasuta ära kõik taskud. Võimalusel väldi kõikide asjade ühte kohta panemist – jaota kaal ühtlaselt.
  • Koolis kapi olemasolul, julgusta last enamus asju kappi jätma, et ta ei peaks päeva vältel koguaeg kõiki asju kaasas kandma.
  • Samuti tasub lapsele meelde tuletada, et tal on ka käed olemas. Mitte kõik ei pea olema kotis, mõningad asjad saab ka kotist välja võtta ning käes järgmisse klassi kanda.
  • Vaata üle koti kaal – kas ikka on vaja kõik muud ägedad asjad ka kaasa võtta lisaks raamatutele ja kas üldse on kõiki tunde, millede õpikud kotti on jäänud.
  • Viimane ja tegelikult üsna oluline fakt on lapse kaal versus koti kaal ja milline see vahe peaks olema :

22 kg – 2,3 kgarticle-2144429-13172D2B000005DC-9_306x423

34 kg – 3,2 kg

45 kg –  4,5 kg

56 kg – 5,4 kg

68 kg – 6,8 kg

Toredad faktid, aga kui kool ei toeta kappe, või kui raha napib, pole ju suurt midagi teha. Mäletan endagi kooli ajast, et tihtipeale pidi kaasa vedama üsna rasket kotti, mille raskus oli oma kaalu mõistes üle. Õpikuid koju jätta ka ei saanud, sest siis võis saada märkuse. Siiski aitas üleõlakoti asemel seljakoti kasutamine ning vahetundides osade raamatute käes kandmine, ühest klassist teise, ka mind.  Ehk on teil veel paremaid nippe, mis koolikoti raskust aitavad tasakaalustada ning seega oma lapse tervist hoida – jagage julgelt.

Tervislikku kooli algust!

Kelli Palmiste
Eviva OÜ