Kuidas lennata nii, et oled puhanud?

Nii mõnigi kõrvalmõju reisimisel ei olene sellest, millist transporti kasutad – külmetuse ja pisikud võid sa üles korjata ükskõik kus, kuid lendamine on veel eraldi teema. Kõrgus ja kiirus selles konteineris, eriti kui lendate veel üle mitme ajavöötme, võib tekitada ühe suure kokteili erinevatest negatiivsetest mõjudest, mis võivad teie reisi teha üsna ebamugavaks.

Mida teeb lendamine teie kehale?

Veepuudus

Enamasti tunneme me ennast kõige paremini siis, kui niiskustase õhus on nii 40-70 %. Lennukis langeb õhuniiskus tase 20 %. Ei pea küll paanikasse sattuma ja kartma, et te väga tõsise veepuuduse kätte satute üksi selle fakti tõttu, kuid kuivemad silmad ja kuivav kurk ning nina on küll üsna ebameeldivad ja tavalised kaaslased, samuti võivad need tingimused luua hea baasi põletike tekkeks.

Mida teha?

Jooge piisavalt vedelikku kogu lennu vältel – ideaaljuhul vett. Vältige alkoholi, kohvi ja teed (millel on sees diureetikumid), kui sa just nende jookide kõrvale samuti vett ei tarbi. Jah pidev WC-s käimine on ühtepidi tüütu, kuid samas on see hea teie jäsemetele

Madal rõhkclogged ears

Kuigi lennuk on loomulikult hermetiseeritud ja rõhk on seal meie jaoks piisav, on siiski lennuaegne rõhk kabiinis madalam, kui oled ehk harjunud. See võib kaasa tuua peapööritust ja unistust, kuna ka vere hapnikutase on siis teine. Samuti võib see tekitada vereklompide tekke ohtu, ebamugavustunnet kõrvades ja nii mõnelgi ka jalgade paistetust.

Mida teha?

Vere hapniku taset on keeruline tõsta, kuid neelatamine, nätsu närimine ja haigutamine aitavad vähemalt kõrvade lukus olemise vastu. Kitsaste riiete kandmise vältimine ning jalanõude ära võtmine aitab paistetuse vastu.

Taaskasutatav õhk

Umbes 50% õhust töödeldakse niiöelda ümbes, kuigi hapniku tase kabiinis on püsivalt sama. On olnud raporteid mõningatest nakkuste saamistest, kuid ei ole tõestatud kas see on tingitud õhust (mida siiski filtreeritakse läbi väga peenete filtrite) või pigem sellest, et olete õnnetult sattunud istuma nakatunud inimese kõrvale.

Mida teha?

Kui inimene teie kõrval tundub olevat haige, ei ole teha muud kui paluda ennast mujale istuma panna.

Piiratud liikuminemucbJEtsQMJIMsMPZdNgB7Q

See on suurim probleem reisijate seas ja ka kõige vastuolulisem osa tervise näitajates. Kui jätta kõrvale puhas ebamugavustunne ja vähene jalgade ruum – mis võivad tekitada krampe, kaela jäikust jmt – võib pikk mitte liigutamine tekitada ka vereklompe.

Mida teha?

  • Osta nii palju jalaruumi, kui võimalik =)
  • Kanna mugavaid, mitte liibuvaid ja tihkeid riideid
  • Tõuse ning liigu ingi nii palju kui võimalik – samuti on hea vahepeal teha mõningaid harjutusi jalgadele ja kaelale.
  • Ära tõsta jalga üle põlve või istu samas asendis väga pikalt – nihele
  • Ära võta unetablette, kui sa just ei saa magada horisontaalses asendis
  • Mõtle sellele, et võiksid kanda tugisukki, mis aitavad suurendada survet jalgadele ja seega vältida klompide teket
  • Inimesed, kes on süvaveeni tromboosi riskirühmas – võtate hormoonravimeid (ka beebipillid), olete suitsetaja, ülekaalus, väga pikk, väga lühike, teil on varikoossed veenid, olete rase või teil on olnud vähki või mõni vaskulaarne hagus. Võiksite mõtelda nii tugisukkade, kuia ka väikse doosi aspiriini peale, mis vedeldab verd.

Väsimus ja stress

Unetus tekitab nii või teisiti frustratsiooni, reisides on see eriti tüütu kõrvalmõju

Mida teha?FRUIT-PLATE

Proovi alati lennata päevasel ajal. Ürita teadlikult olla rahulik ning lõdvestunud – anna endale piisavalt aega check in-ks, söö ainult kerge eine, enne magamaminekut, proovi täispuhutavat kaelapatja, võimalusel ära kasuta unetablette.

Ajavahest tingitud väsimus

Iga tund, mis on eespool või tagapool sinu tavalisest rütmist, võtab umbes päeva, et sinu keha jõuaks kohaneda. Pärast väga pikka lendu võid tunda ennast unisena, segaduses või isegi kergelt haiglasena, rääkimata sellest, et sa jääd keset päeva magama, ei suuda uinuda või ärkad keset öös üles.

Mida teha?

  • Ürita oma reis teha võimalikult ligidale oma ajavööndile
  • Kui sa lendad kaugele ürita leida lennud, mis sõidavad kohale lääne kaudu – kuid katsu mitte magada lendude ajal, kuna see teeb kohale jõudes magamise ikkagi raskemaks
  • Pane oma kell kohe uude ajavööndisse, see aitab varakult kohaneda
  • Kui sa jõuad kohale, ürita olla üleval kuni magamamineku ajani ja ürita püsida voodis kuni ärkamisajani. Siinkohal on ka unerohutabletid üks võimalus
  • Mõningad inimesed on leidnud abi ka käsimüügiravimist melatoniinist.

http://bit.ly/1pokHVE

Nagu näha on puhkusele lendamine tore ettevõtmine kuid võib teie esimese kohale jõudmise päeva või koju tagasi jõudmise päeva üsna ära rikkuda, seega tasub olla teadlik ning käituda vastavalt, et lendamine oleks tore kogemus ning ei võtaks isu reisida ära.

Mõnusat lendamist!

Kelli Koppelmann
Eviva OÜ