Registreeri massaaž‎ile

Liitu Uudiskirjaga

Lamenenud tallavõlv/lampjalgsus

Mis tähendab kui sul on madal ehk lame tallavõlv?

Kui vaadata täiskasvanud inimese tallavõlvi, siis enamasti näed sa jalalaba keskosas niiöelda kurvi – seda kutsutaksegi tallavõlviks. Kõõlused, mis kinnituvad kannale ja jalaluudele, annavadki võlvile kuju. Selleks, et tallavõlvi vormida töötavad veel lisaks mitmed kõõlused jalas koos.

Kui kõik kõõlused töötavad nii nagu peab tõmmates kõõluseid õiges suhtes pingule, moodustubki normaalne võlv. Kui aga kõõlused ei tõmbu kokku õigesti, polegi meil pea üldse võlvi ehk meil tekib lame tallavõlv või lampjalgsus.

Lameda võlvi/lampjalguse test:Exercise-Relief-for-Foot-Arch-Pain

Tee oma jalad märjaks, seisa tasasele pinnale, kust on märga jalajälge hästi näha. Kui astud eemale ja näed, et jälg on kogu tallaulatuses põrandal ilma igasuguse tühimikuta on sul suure tõenäosusega lame tallavõlv. Ei tasu ära ehmatada kui väiksel lapsel on samasugune jälg, kuna enamasti kasvavad lapsed sellest välja.

Üks moodus kuidas endale meelerahu lapse jala osas anda on jälgida kas hetkel kui laps on kikivarvul tekib kerge võlv või mitte. Kui tekib on tegemist niiöelda paindliku lamenemisega, mis aja jooksul suure tõenäosusega kaob.

Mis põhjustab lampjalgusts ning lamenenud võlvi?

  • Lamenenud võlv sünnist saati
  • Üleveninud või katki rebitud kõõlused
  • Kõõluse, mis kinnitub sääremarja allosast, üle pahkluu tallavõlvi keskele kahjustus või põletik
  • Luumurd või nihestus
  • Mõningad terviseprobleemid nagu reumatoid artriit
  • Närvikahjustused

Põhjused mis võivad süvendada riski:

  • Ülekaal
  • Diabeet
  • Vananemine
  • Rasedus

Sümptomid

Nii mõnigi inimene ei tea, et tal on lamenenud võlv, kuna sümptomeid väga ei esine. Kuid üldiselt võib märgata järgnevaid asju:

  • Jalad väsivad kergesti
  • Jalad valutavad tallavõlvi ning kanna osas
  • Tald võib paistetada üles
  • Mõningad jalgade liigutused on ebamugavad ja rasked – näiteks varvastel seismine
  • Põlve, selja ja peavalud

Harjutused tallavõlvile

Eriti oluline on tegeleda lastega, et võlvid areneksid normaalselt. See on oluline, kuna tallast saab ka meie rüht alguse, kandes kogu meie keha, sest vahel võib vale rüht, mis on lampjalgsusest alguse saanud tõepoolest viia põlve,selja ning ka peavaludeni välja. Kui sul juba on lamenenud võlv või lampjalgsus ei tasu meelt heita, kuna trenni ja lihtsate harjutustega saab asja parendada, kui tegemist pole just pöördumatu vigastuse tagajärjel tekkinud probleemiga. Ka siis on soovitav harjutusi teha, et valusid leevendada.

Otsi üles tennispall ning masseeri oma talda näiteks laua taga tööd tehes.

Võtke üks tühi korv, vedage ühele poole toa otsa ning harjutage jalgadega pehmete või väikeste asjade nagu pliiatsite täppisviskamist – kasulik kõigile ja samas vahva ajaviitmisviis ka lastele.

Kindlasti vaadata üle oma jalanõud ning võimalusel pöörduda http://www.ortoosikeskus.ee/ Seal tehakse teile vastavad testid ning individuaalsed tallad.

  • kõndimine jalatalla välis- ja siseküljel, kannal ja varvastel
  • varvastega mingi väikese eseme tõstmine,
  •  istudes sooja veega täidetud pudeli rullimine jalatallaga,
  •  varvaste aktiivsed liigutused lihaste tugevdamiseks,
  •  pehmel pinnasel paljajalu kõndimine,
  •  edasiliikumine varvaste energilise tööga.

Rüht on meile tähtis ja kellelegi ei meeldi peavalud, niiet kui teil on kahtlus, et tallavõlv võib olla süüdi tehke harjutusi või külastage ortoosikeskust, et kindlust saada. Kindlasti jälgige enda ja  laste jalgu ning jalanõusid – alati ei ole natuke odavam kõige parem tervisele. Mõtelge välja vahvaid harjutusi, kus kasutada tuleb ainult jalgu ning elimineerige eos võimalus, kus lampjalgsus võib seismise raskeks teha.

Terveid ja puhanuid jalgu!

Kelli Palmiste
Eviva OÜ