Lihase rebestus

Tegemist on üsna tavalise vigastusega, mis tähendab, et lihas või kõõlus on osaliselt või täielikult rebenenud. Erinevaid rebendi astmeid on mitu. Kuna lihas kinnitub luudele kõõluste abil, võib tegemist olla nii rebendiga kõõluses,  lihases,kui ka üleminekul lihasest kõõluseks. Kõige hullem variant on aga, kui kõõlus või lihas rebeneb luu küljest lahti koos luutükiga.

Miks vigastus tekib?

Lihase rebend tekib enamasti ootamatul lihase kontraktsioonil ehk kokkutõmbe ajal. See tähendab, et kui lihas on venituses toimub samal ajal ka ootamatu kokkutõmme, mis päädibki rebendiga. Ka võib see tekkida ootamatu löögi või takistuse ilmnemisel kontraktsiooni ajal – sportides tehtud kontrollimata liigutus näiteks lööte jalgpallist mööda, toimub äkiline suunamuutus vmt.

Kõõlus on üldjuhul elastsem ja rebeneb seega harvematel juhtudel. See tähendab, et kõõlus peab olema ülekoormuses või te vigastate ennast mõne terariistaga.

Sümptomidtendon05-300x214

Valu, verevalum ning turse, valu suureneb liigutuse tegemise ajal. Kui aga rebend on täielik ei suudeta enam vastavalt haiget saanud lihase funktsioonile sama liigutust teha.

Kõõluse vigastuse puhul on piiratud sama piirkonna liigese liikuvus.

Kui rebend on täielik võite vahetult pärast juhtunut tunda kerget iiveldust, ka võib kuulda olla raksu ning hiljem on vigastatud piirkonnas tunda auku.

Ravi

Täieliku rebendi puhul on soovitatav operatsioon, et kõik uuesti kokku õmmelda, osalise rebendi puhul saab abi ka kipsist, lahasest või veelgi kergemal juhul kinesioloogilisest teipimisest.

Väga oluline on taastusravi. Kuna rebendi paranemine võtab aega ning rebendi kohale tekib armkude on oluline ennast aktiivselt taastada. Armkude pole aga sugugi elastne, mis tähendab, et soojendus ning venitamine on hiljem veelgi olulisemad eriti vastavas piirkonnas. Siinkohal aitab teatud määral kaasa ka massaaž – piirkond soojaks,masseerimine ning venitamine, kudede lahti murdmine aitab elastsust taastada, kuid kahjuks mitte täielikult. Väga suur  osakaal on enda tööl.

Ennetus

Nagu öeldud tuleb enne sportimist teha korralik soojendus ning hiljem venitada, hoida ennast soojas kui on külm ning toituda mitmekesiselt, et lihased ja kõõlused oleksid tugevamad.

Rebend, nikastus, igasugune trauma on ebameeldiv ning võtab aega, et paraneda. Kui me ei anna aga piisavalt aega ja alustame treeninguga liiga vara võime vigastust veelgi süvendada ning krooniliseks muuta. Sama oluline on hiljem ennast ise võimlemisega aidata, teha korralikult sooja ning hiljem teadlikult venitada. 10 minutit soojendust/venitusi treeningu ajast võib päästa hiljem kuude pikkusest kohustuslikust trennipausist või isegi armastatud treeningvormist loobumisest, sest kui lihas on ettevalmistatud ja hoolitsetud on ka vigastusest  taastumine lühem ning vigastus väiksem.

Hoolige enda ja oma lähedaste tervisest!

Kelli Palmiste
Eviva OÜ