Registreeri massaaž‎ile

Liitu Uudiskirjaga

Miks on oluline lasta ka väiksemal vigastusel korralikult paraneda?

Jala välja väänamine, põrutused, enda ära löömine jne jne. Kõik üsnagi igapäevased ja kerged vigastused, millele tihtipeale tähelepanu ei pööra.

Mis siis aga juhtub, kui neid traumasid ei ravita ja käiakse läbi valu tööl ja tihtipeale ka trennis edasi?

Haigetsaanud koht väljendab ennast enamasti turse, liigutuse raadiuse vähenemise ning valuaistinguga. Kui me ei anna puhkust vaid rassime koheselt edasi, saab trauma piirkond veelgi koormust juurde ning võib minna põletikku, terveks saamise aeg pikeneb mitmekordselt ja palju hiljem lööb see piirkond segavalt välja ka meie igapäevaelus või sportides.

Mida siis teha, kui trauma on juhtunud? rice

Esmane reaktsioon peaks järgima RICE põhimõtet – Rest Ice Compression Elevation. Ehk Puhkus Külm Kompressioon Kõrgemale tõstmine. Selline käitumine vähendab turset, lihasspasmi ja valu, juhul kui tegemist on veritseva haavaga, vähendab see ka veritsust, kuna veresooned ahenevad. Isiklikult lisaksin siia juurde ka kinesioloogilise teipimise – aeg ja kogemused on näidanud, et traumadest taastumiseks on see variant väga suur abimees.

Miks see siiski nii oluline on?

Nagu enne mainitud, kui haiget saanud koht ei saa korralikult paraneda siis aeg, mis jooksul probleem peaks üle minema, pikeneb suuresti. Lisaks tekib juurde oht sattuda nõiaringi – nõrk piirkond hakkabki koguaeg häda tegema ja muutub krooniliseks tujurikkujaks.

Samuti on võimalus, et kunagi hiljem aastate, vahel ka aastakümnete, pärast vaevlete te liigeshädade või liigutus raadiuse vähenemise küüsis. Jällegi kuna taastumiseks antud aeg pole olnud piisavalt pikk ja te olete hakanud kas liiga vara taastusharjutusi tegema või pole neid teinud piisavalt.

Taastusharjutusi – just lugesin, et tuleb puhkust anda ja võimalikult vähe liigutada?

Siinkohal pean ma taastusharjutuste all silmas näiteks liigutusraadiuse parendamist pärast traumat ning puhkust. Kui te olete piisavalt puhanud, peab ühel hetkel ka uuesti liigutama hakkama.

Miks ? Tihtipeale rebestate te mõningaid lihaseid, sidekudet ja sidemeid. Rebenenud kohale tekib aga armkude, mis ei veni sugugi nii hästi ja raadiuse muutus ongi käes. Selle vastu aitabki taastusravi ehk teatud harjutused.

Niiet, kui tekib trauma andke puhkust, tehke külmaravi ja hakake mõne päeva pärast ennast kergelt liigutama. Seda siis, kui paistetus alaneb ja te tunnete end juba tugevamalt.

Kuid teid huvitavad lähemalt lastega seotud traumad ja kuidas nendega toime tulla saate huvitavat ning vajalikku informatsiooni järgnevalt lehelt  http://www.oppekava.ee/index.php/Spordivigastused_lastel Siit tasub šnitti võtta ka endal.

Traumade vaba igapäevaelu!

Kelli Palmiste
Eviva OÜ