Registreeri massaaž‎ile

Liitu Uudiskirjaga

Osteoporoos ehk luu hõrenemine

Osteoporoosi põdevate inimeste luud on nõrgad ning peened. See sõna tuleneb otseselt Greeka keelest, kus „osteo“ tähendab luud ning „poroos“ tähendab auku, käiku. Meditsiinilise sõnastiku järgi tähendab osteoporoos „ luu kvantiteedi vähenemist või atroofiat (kärbumine,kõhetumine) skelett koes; Samuti on see eaga seotud häire, mida iseloomustab vähenenud luumass ja normaalse skelett mikroarhitektuuri kadu, mis viib suurenenud murdude riskini“

Kuna inimesed elavad aina kauem ning teevad üha rohkem istuvat tööd, usutakse, et ka osteoporoosi risk tõuseb.

Kui osteoporoosi ei ennetata…luukude

…või ei ravita võib see viia igasuguse valuni, kuni luu murdub – enamasti puusaluu, luu selgroos või randmes. Puusaluu muurd tähendab aga varieeruvat haiglas viibimist ning operatsiooni. Samuti võib see viia üsna tõsiste häireteni kõndimisel ja ka surmani, kui probleemi ei ravita. Murrud lülisambas võivad viia pikkuse taandumise, tugevate seljavalude ning deformatsioonideni.

Osteoporoosi sümptomid

See haigus areneb aeglaselt üle mitme aasta, mis tähendab, et see haigus võib hiilida ligi ilma suuremate sümptomiteta kuude või aastate lõikes enne kui seda märgatakse.

Varased  märgid:

  • Liigesvalu
  • Raskused seismisel
  • Raskused sirgelt istumisel – vanematel inimestel nn lusika asendis ehk küürus istumine on tihtipeale märgiks et tegemist võib olla luu hõrenemisega

Mida aeg edasi, seda enam luu tihedus hõreneb ning murrud muutuvad tavalisemaks. Isegi köha või aevastus võib tekitada ribides mõra või tekitada osalist kokkukukkumist mõningates lülisamba osades.

Riskidluumass-horenemine-kaltsiumipuudus-300x168

Riskifaktoriks on midagi, mis tõstab isiku võimalust, et tal tekib mõni haigus. Osteoporoosil on neid mitmeid.

  • Sugu – naistel on kaks korda enam soodumus osteooroosile. Sellel on kolm põhjust: 1) Naised alustavad oma elu vähema luumassiga kui mehed; 2) Naised elavad kauem kui mehed; 3) Menopaus tekitab äkilist östrogeeni langust, mis tõstab luukadumise kiirust.
  • Vanus – vanusega alaneb luumass. Vanematel inimestel on luumurd üsna raske juhtum, kuna luu ei saa ennast enam nii hästi taastada, kui varem. Ja need luud, mis ei saa ennast enam hästi parandada võivad tekitada artriiti, mis võib viia tõsiste puueteni.
  • Peapööritus – Korea teadlased on leidnud sideme kõrgusekartuse ja peapöörituse ning seetõttu suurenenud riski vahel, et tekib osteoporoos
  • HIV – ka HIV viirus suurendab riski luude hõrenemisele
  • Maovähk – paljud maovähki põdenud patsiendid on suurema soodumusega luude hõrenemisele
  • Rahvuskuuluvus – Kaukaaslased ing Lõuna Aasialased on suuremas riskigrupis põdemaks oseteoporoosi kui seda on aafriklased või Põhja/Lõuna Ameerika Indiaanlaste järglased. Siiski on risk kõigil olemas
  • Geenid – Kui teil on lähedane sugulane, kel on osteoporoos võib see suure tõenäosusega tekkida ka teil.
  • Väikse skeletiga inimesed – Inimesed, kel on väike kehaehitus ja ka inimesed, kes on väga kõhnad on enam altid vanemaks saades põdema luu hõrenemist. Seda seetõttu, et nende luumass on juba väiksem, kui teistel ning vanusega luutihedus alaneb veelgi.
  • Suitsetamine
  • Östrogeeni langus – naistel kel on hiline menopaus on väiksem risk osteoporoosile kui neil, kel menopaus tuleb varem või keskeas.
  • Anoreksia/buliimia – Söömishäiretega inimesed nii mehed kui naised, on suuremas riskigrupis luuhõrenemisele
  • Kardiovaskulaarsed haigused ja Alzhaimer

 

Ravi ja ennetaminehqdefault

  • Murde saab vähendada ennetava elustiiliga ja ka ravimitega, mis aitavad vähendada luukadu
  • Söö piisavalt klatsiumi – 1000 kuni 1200 mg päevas – suurem vajadus on naistel üle 50 ja kõigil kes üle 70
  • D-vitamiin – päike, munakollane, soolase vee kalad, maks; päevane soovitatav kogus on rahvusvaheliselt 600 ühikut IU. 800 IU-d meestel ja naistel , kes üle 70
  • Suitsetamine – lõpetada, see, kuna toetab erinevaid luu hõrenemise põhjustajaid näiteks alandab naistel östrogeeni taset.
  • Alkoholi tarbimine – tarbida mõõdukalt, kuna alkohol viib kehast välja vajalikke mineraale ning joobnud olek soodustab kukkumisi.
  • Liigutamine – kaalujälgimine, nagu näiteks kõndimine suurendab luude tervist ja tugevdab ka lihaseid, mis luid toetavad. Näiteks jooga aitab kaasa tasakaalule, mis vähendb kukkumisohtu ja seega murde ja mõrasid.
  • Ravimid – kaltsium, östrogeen, hormoonteraapia jmt

http://bit.ly/1GUKgox

Nagu näha on riskid üsna kõrged ja samas ennetusvõimalused vägagi käepärased. Tuleb jälgida oma igapäevaelu ning teha vajadusel korrektuure toitumise, halbade harjumuste ning treeningu osas. See on aga ravim üsna paljude haiguste ja probleemide korral – niiet mitu võitu taskus.

Püsige terved!

Kelli Palmiste
Eviva OÜ