Puusa ja vaagna vöö

Anatoomiliselt on puus liiges, mis asub reieluu ja vaagna vahel, olles selle piirkonna ühendajaks.

Puusaliiges on keraliiges, mille moodustavad reieluupea, mis istub vaagnaluu nõgususes.  Selline ümara luuotsaga liigese asetsemine õõnsuses lubab üsna vaba liigese pöörlemist, kui just treenimata vaagnapõhja ning puusalihased, sidemed ei ole probleemiks.

Miks me saame püsti seista?pelvic-bones

Amfiibidel ja roomajatel on üsna nõrgad vaagnavöötmed ning reieluu ulatub välja horisontaalselt. Selline asetus ei luba aga väga efektiivset gravitatsioonile vastupanu, ja seetõttu asetsevad ka nende kered tihtipeale osaliselt vastu maad. Imetajatel lubab puusaliiges reieluul langeda vertikaalselt, mis lubab loomal ennast hoida püsti ja see viib omakorda võimeni joosta ja hüpata võimekalt.

Vaagnavööde ja tema funktsioon

Vaagnavööde on kausi kujuline kompleks luudest, mis ühendavad meie keha ja jalgu. See tasakaalustab ning toetab meie keha, sisaldab ja toetab sisikonda, kusepõit ja sisemisi intiimorganeid.

Vaagnavööde koosneb paarist puusaluust, mis on ühendatud eespool häbemeliidusega ning tagant nn sabakondiga; kõik koosnevad kolmest luust – niudeluust üleval ja mõlemal küljel, mis väljendub puusade laiuses; istmikuluust taga ning all, mille puhul võtab ta peamise töö istudes; ja häbemeluust mis asetseb ees.

Kõik need kolm osa ühinevad täiskasvanuks saades.

Liikumine

Väga oluline on siinkohal see, et need luud pakuvad kinnituskohti lihastele, mis balansseerivad ja toetavad meie keha ning liigutavad jalgu, puusi ja keret. Lastel ei ole vaagen veel väga toekas ja on üsna kitsas. Kui laps hakkab kõndima vaagen laieneb ning kaldub kõik luud asetsevad üksteise suhtes sügavamale oma kohale paika ning moodustub nimmenõgusus.

http://on.fb.me/1sQ6txQ

Siinkohal on üsna oluline ennast treenida teadlikult, et kõik lihased ning sidemed, kõõlused oleksid piisavalt tugevad ja liikuvad, saamaks meie

6525499liikumist valuvabalt ning hea raadiusega juhtida.

Näiteks arvatakse tihtipeale, et kui joostes hakkavad põlved valutama on see tingitud valedest jalanõudest või pinnasest, ka need on faktorid kuid tihtipeale ei tulda selle pealegi, et üle tuleks kontrollida oma puusaliigeste asetus  – jooksutehnika – ning lihaste treenitus.

Kui lihased on liialt nõrgad ja istumisest väsinud on ka vaagnavööte ning puusa liikuvus väiksem ja võib tekitada treenides probleeme.

Niiet istudes vahetage asendeid ning treenides treenige kogu keha lihaseid – ka süvalihaseid, mis hoiavad meie skeletti omal kohal.

Tervist ning positiivsust!

Kelli Palmiste
Eviva OÜ