Selgrookõverused

Skolioos, küfoos, lordoos – selgrookõverused. Aga millised?

Meie asenditest, treenituse astmest, jalanõudest ja koti kandmisest tulenevad mitmed mõjud meie kehale, sealjuures suuresti lülisambale. Igasugune kõrvalekalle sirgest rühist ehk lihaste düsbalansid(tasakaalutused) mõjuvad pikemas perspektiivis meie rühile halvasti. Skolioos, küfoos ning lordoos on peamised selgroo kõverdused, mis on tingitud lihaste nõrkustest ja ülepingetest. Siinkohal tuleb märkida, et mitmed haigused võivad lülisambakõverdusi põhjustada, need võivad olla ka kaasasündinud, kuid siin räägin hetkel pigem lihaste ülekoormusest ja nõrkustest.

Mida need selgrookõverdused endast kujutavad ja kus nad asetsevad?Selgrookõverused

Skolioos – haiguslik lülisamba kõverdumine külje suunas, mis võib asetseda pea kogu selgroo ulatuses(vastavalt probleemsele piirkonnale). On olemas erinevaid kõverusi, mida nimetatakse vastavalt nende kujule – C ja S kujuline skolioos. Kus normaalse sirge lülisamba asemel on teljest küljele tekkinud kõverdused. Ühelt poolt tõmbavad pinges lihased lülisammast enda poole ning vastaspoole lihased on oma funktsioonilt välja veninud.

Selline kõverus tekib tihtipeale, kuna me istume valesti – näiteks üks jalg tuharate all, lihtsalt viltu või kanname kotti koguaeg ühel õlal.

Küfoos – liigne tahakumerdus rinnaku osas. Õlad ripuvad ette ja alla , pea painutatud ettepoole, kõht lõtvuse tõttu ette võlvunud, rindkere lamenenud. Inimesel on küür seljas. Tihtipeale tekib tänu küfoosi väljakujunemisele ka lordoos.

Lordoos – süvenenud nimmenõgusus. Vaagna kalle on muutunud, nimmeosa on liialt ette kõverdunud ning kõht on tänu sellele ette võlvunud. Kõhu ja tuharalihased on nõrgad – sellele aitab kaasa tugev kaalutõus, rasedus ning nõrgad kõhulihased ka geneetika ja kõrged kontsad.

Mis aitab selgrookõverduste ennetamiseks ning raviks?

Kõikide eelnevalt nimetatud rühivigadega on aga võimalik teadliku treeningu, venitamiste ning oma rühijälgimisega palju ära teha. Kui on teada, millised lihased on nõrgad ning millised ülepinges on massaažiga võimalik neid vastavalt mõjutada. Ka kinesioloogiline teipimine pikendab massaaži mõju ning aitab rühi hoidmisele kaasa. Treening aitab üleüldiselt lihasskeletti tugevdada ning lokaalne tähelepanu treeningu ajal ja pärast venitades on just see, mida siinkohal vaja on.

Hoolige enda ja oma lähedaste tervisest!

Kelli Palmiste
Eviva OÜ